Stretcha Triceps

Stretcha Triceps! 

Hur och varför ska man stretcha triceps?

Under träning spänner man musklerna upprepade gånger och trots att man slutat träna finns det kvar spänningar i musklernas fibrer. Denna spänning kan man motverka genom att stretcha när man avslutat sitt träningspass. På så sätt kommer musklerna att slappna av mer vilket leder till bättre blodcirkulation, snabbare återhämtning och därmed kanske även mindre träningsvärk. Just träningsvärksaspekten är vida omtalad när man diskuterar stretchning.

Genom åren har många faktorer tagits upp som orsaken till att vi får träningsvärk, däribland mjölksyra, kramper och bristningar som kan uppstår under träningspasset. Idag säger man att träningsvärk beror på att man utför bromsande rörelser i snabb hastighet. Detta menar forskare leder till ökade halter av en viss neuropeptid i musklerna som har till uppgift att reglera smärta och värk. När du stretchar ökar blodgenomströmningen i dina muskler och med det ökade blodflödet transporteras diverse restprodukter samt mjölksyra bort snabbare. Detta fenomen kan vara en orsak till att man upplever att en genomgående stretchning av kroppens muskulatur leder till mindre träningsvärk. Precis som massage som har samma effekt på blodet kan även det minimera värken i musklerna efter träning.

Att det är möjligt, om än inte bevisat, att det går att reducera träningsvärk med hjälp av stretchning är en bra anledning till att faktiskt stretcha. Men en noggrann stretchning leder framförallt till smidigare muskler. Stretchar du när du styrketränat slipper du uppleva att du är stel pågrund av att dina muskler förblir förkortade. Du blir mer rörlig i muskler, senor och leder av stretchning vilket kan innebära att du klarar av att göra övningar som kräver en större flexibilitet. Oavsett vilken muskel du stretchar ska du utföra stretchningsövningarna lugnt och systematiskt. Musklernas ska sakta tänjas ut och andningen är viktig för syresättningen av blodet och din förmåga att slappna av ordentligt.

Håll varje enskild stretchningsövning i ungefär 15 sekunder. Känner du att musklen inte slappnar av efter en repetition kan du upprepa övningen tills du får önskat resultat.

Vissa muskelgrupper kan kännas svårare att stretcha bra än andra. Triceps på baksidan av överarmen är en sådan muskelgrupp. För att orka fortsätta lyfta tungt och få starkare armar behöver du stretcha både triceps och biceps efter ditt armpass. Triceps utgör den största delen av överarmens muskulatur så för att få följsamma armmuskler som inte känns stela måste du vara noga med att stretcha just triceps. Det finns inte så många övningar som når denna något svåråtkomliga muskelgrupp, men nedan följer två effektiva övningar som kan leda till mindre träningsvärk i triceps.

Triceps stretch 11.För din arm rakt uppåt, bakom huvudet och ta tag om armens armbåge med motsatt hand. Genom att du drar armen inåt bakom
huvudet, håller den böjd och pressar den nedåt kommer du känna hur triceps sträcks ut. Denna övning kallas ibland för armbågssträckaren.

 

2.En annan stretchövning som fokuserar på triceps är denna. För ena armen snett över bröstet och lås fast dess armbåge med hjälp av din andra arm. Stretcha försiktigt den fastlåsta armen genom att pressa den andra armen mot dig.  http://www.wikihow.com/Stretch-Triceps-for-Martial-Arts

För mer information om triceps återgå till startsidan.