Träna Triceps

Träna Triceps!

Varför ska man träna triceps? Vilken nytta har man av det?

En kroppsdel man är missnöjd med är ofta den grundläggande orsaken till att man börjar styrketräna. Och riktigt många drömmer om vältränade, seniga och vackra armar. För att bygga muskler som leder till större, starkare och snyggare armar krävs övningar som fokuserar på både triceps och biceps, de två muskelgrupper som utgör vår totala muskelmängd i överarmarna. Triceps utgör den största delen av musklerna i överarmen.

anatomy-triceps.png

Muskeln står för två tredjedelar medan biceps utgör en tredjedel. Styrketränar du och har som mål att få grövre armar gäller det alltså att lägga mest kraft och energi på triceps, och inte biceps. Många frestas av att fokusera på biceps eftersom denna muskel ger ett större visuellt intryck än triceps. Men då överarmens sammantagna muskulatur faktiskt domineras av triceps är det denna muskelgrupp du bör fokusera på. Vältränade triceps kan leda till en rad andra fördelar förutom snyggare och starkare armar. Förbättrad hållning är något som vältränade triceps kan frambringa.

Muskelgruppen är nära ansluten till axlarna och stärker du dina triceps kan framåtroterande axlar skjutas bakåt. Triceps hjälper alltså till att håla axlarna tillbaka och sära axlarna. Tränar du triceps flitigt kan du även se fram emot en bättre rundning av muskulaturen på överarmen vid axeln. Ett par starka armar definieras ofta utifrån denna rundning, och en tydligare sådan ger ofta ett ännu mer muskulöst intryck på det stora hela. Vältränade och smidiga triceps gör också att i princip samtliga pressövningar, där överkroppen och armarna är involverade, känns betydligt lättare. Den ökade styrkan i triceps gör att du orkar lyfta tyngre vikter när du ägnar dig åt övningar som militärpress och bänkpress.

Triceps har alltså fler enskilda muskeldelar än biceps, samt utgör 60 % av överarmens muskulatur, och ska därför fokuseras på en aning mer när du tränar dina armar.  Diverse styrketräningsövningar som involverar överkroppen såsom bänkpress och armhävningar aktiverar automatiskt triceps. Isolerade övningar för triceps kan också ge bra resultat då muskelns olika delar kan behöva lite punktfokus för att framträda optimalt.

Tycker du inte att du får det resultatet som du önskar trots både allmänna och isolerande tricepsövningar kanske du måste förändra din teknik. Tyngdlyftning och styrketräning måste bygga på en korrekt teknik för att generera en ökad muskelmassa. Fel teknik kan leda till skador, inflammationer och bristningar så är du nybörjare gäller det att få kläm på de olika övningarna rent tekniskt innan du lastar på med tyngre vikter. Ta hjälp av en erfaren tyngdlyftare, eller kunnig personal på ditt gym, och utför övningarna ett par gånger med lätta vikter tills du behärskar dem utan och innan. Förutom fel teknik kan ensidig träning, för lätta vikter, för lite mat eller för lite vila vara andra faktorer som inte gör att dina armar växer tillräckligt snabbt.

Motivation, mat och vila är de aspekter som primärt påverkar ditt träningsresultat samt hur stor belastning du klarar av att lyfta. Byggstenar att se över, planera och ta itu med om de brister för optimal ökning av muskelmassa. Med målmedvetenhet, hög belastning, nyttig mat och kvalitativ sömn kan alla växa sig större och starkare. Läs mer om olika triceps övningar!